«Що вирощувати цього року?»: експерт розповів про головні тенденції плодоовочевого ринку України в цьому сезоні

26 февраля, 2018

Останні три роки Україна адаптується до нових умов, пов’язаних із втратами ринку Росії та скороченням внутрішнього ринку. Процес адаптації проходить досить складно, адже в країні не контрактується більшість овочів і фруктів. Тобто, відчути наскільки змінився попит не маючи контрактів від постійних покупців досить складно. Таку думку висловлює керівник інформаційно-аналітичного відділу «Інфо-Шувар», експерт плодоовочевого ринку Тетяна Гетьман.

В останні роки скорочуються площі посівів, але продуктивність в комерційних господарствах збільшується, тому обсяги пропозиції зменшуються не так різко, як зменшується площа.

Так, плодоовочевий ринок відзначився тим, що Україна вже може себе забезпечити овочами борщового набору протягом всього сезону. В країні достатньо сховищ, обсяг яких дозволяє зберігати стільки продукції, щоб ціна не змінювалась протягом всього сезону. За її словами, це стосується як борщового набору, так і яблук. Але не всі сховища використовуються так ефективно. Багато сховищ орендують люди, які не мають відношення до виробництва, закладають продукцію з порушенням технологічних режимів, тому досі є великі втрати. Через це досить часто ціни на ту продукцію формуються під впливом імпорту.

«І це пов’язано не завжди із втратами, а із старою бізнес–моделлю, яку використовують наші виробники. Так було, наприклад, в минулому році, коли ціна на борщовий набір не змінювалась, доки на початку весни не почали розпродавати усю продукцію, яка була, а потім в країні різко скінчилась пропозиція на борщовий набір. І вже в квітні ми почали її завозити з Польщі», — підкреслює Гетьман.

Так, по картоплі процес адаптації відбувається більш повільніше та складніше, адже дуже багато картоплі в Україні ще вирощує населення. Тому комерційні господарства вже кілька років поспіль скорочують площі, інвестують в якісне насіння, збільшують продуктивність. Відповідно, обсяг виробництва населення не змінюється.

«Виробництво борщового набору помітно вварюється з попереднім сезоном. Дуже мало господарств, які вирощують борщовий набір професійно, які знають, що вони будуть вирощувати та в якому обсязі, наприклад, за 3 роки. Це все буде залежати, яка ціна була в попередні роки. Тобто, довгострокової стратегії бізнесу не існує – це і є стара модель ведення бізнесу», – коментує експерт.

За нормальних умов виробництво плодово-ягідної продукції в Україні щороку зростає. З урахуванням того, що були закладені сучасні сади, закладаються сучасні ягідні насадження. Таким чином, продуктивність щороку збільшується, пропозиція зростає. Але зі збутом кожного року питання стає все гостріше.

«У виробництві плодово-ягідної продукції спостерігається стабільне зростання на фоні скорочення площ. Причому ягоди є драйверами збільшення площ, а особливо м’які ягоди. Існує такий тренд в Україні, що ягоди – це найбільша моржа і найменший ризик, але насправді все не так позитивно, як здається», – говорить Гетьман.

Багато виробників відвойовують площі ягідних насаджень у населення. Більшість господарств не мають інфраструктури, що забезпечує продукцію на перепродаж, на доробку. І це питання дуже гостро впирається в наш експортний потенціал.

Новости по теме

| | | |