30 січня 2018 року Адміністрація морських портів України (АМПУ) підписала акт прийому-передачі ділянки днопоглиблювальних робіт у акваторії біля новостворюваного причалу №25, який забезпечуватиме функціонування нового зернового терміналу Cargill та MV Cargo.
Урочисте підписання документу відбулося у Міністерстві інфраструктури України за участі Міністра Володимира Омеляна, керівника АМПУ Райвіса Вецкаганса, представників Посольств Китаю та США, а також керівництва компаній-інвесторів.
З боку АМПУ документ підписав начальник Южненської філії АМПУ Максим Широков, з боку компанії China Harbour Engineering Сompany Ltd. (CHEC), яка виконала днопоглиблювальні роботи – генеральний директор CHEC в Україні Лінь Тао.
«Це один з потужних інвестиційних проектів портової галузі України, який здійснюється на умовах державно-приватного партнерства і сьогодні ми закриваємо частину зобов’язань з боку держави, яку взяла на себе Адміністрація морських портів України й успішно їх реалізувала. Найголовнішим результатом цього проекту стало те, що ми довели – держава може бути надійним партнером для бізнесу. Я вітаю керівника АМПУ Райвіса Вецкаганса, завдяки зусиллям та ефективній роботі якого цей проект та його успішна реалізація стали можливими, та головного контрагента – китайську компанію CHEC із завершенням робіт. Сьогодні Китай є стратегічним партнером для України, і ми готові розвивати співпрацю у всіх сферах. Саме тому для мене дуже важливим є той факт, що китайські компанії сьогодні беруть участь у розвитку інфраструктури державних морських портів», — зазначив Володимир Омелян.
В ході робіт з днопоглиблення було піднято 4,4 млн куб. м ґрунту і досягнуто глибини в 16 м, що дає можливість приймати та обробляти у новоствореного причалу великотоннажні судна типу Panamax.
Нагадаємо, підрядника для здійснення днопоглиблення в рамках проекту було обрано через відкриті торги у системі Prozorro, що забезпечило абсолютну прозорість та відкритість процесу вибору, виключивши можливість будь-яких корупційних ризиків, та дозволило зекономити біля 132 млн грн від очікуваної вартості проекту.
«У 2017 року компанія CHEC шляхом участі у прозорому тендері стала підрядником по проекту днопоглиблення в порту Южний. Це вперше, коли китайська компанія досягла такого успіху в Україні. CHEC одразу після підписання контракту з великою відповідальністю та докладаючи максимальних зусиль приступила до виконання даного проекту і завершила його достроково. Сподіваюся, що у майбутньому ще більше підприємств з КНР, наслідуючи приклад CHEC, прийдуть на український ринок для виконання таких масштабних проектів та покажуть, що китайські компанії можуть працювати з такою високою швидкістю та високою якістю», — зазначив Надзвичайний і Повноважний Посол Китайської Народної Республіки Ду Вей.
Проект дійсно було реалізовано у рекордні терміни. Роботи почалися 20 липня 2017 року, а завершилися вже за п’ять місяців – 27 грудня, що на три місяці раніше запланованих строків виконання.
«Ми доклали всіх зусиль, щоб АМПУ спільно з китайським партнером СНЕС вдалося забезпечити зобов’язання держави на ділянці днопоглиблювальних робіт в рамках проекту державно- приватного-партнерства з компаніями Cargill та MV Cargo. Чому цей проект важливий для галузі? По-перше, він принесе в розвиток інфраструктури порту близько 150 млн доларів інвестицій. По-друге, його реалізація забезпечить створення понад 500 нових робочих місць. По-третє, це близько 23 млн доларів США додаткових щорічних платежів до бюджетів усіх рівнів, і нарешті, це додатково понад 10 млн доларів у вигляді портових зборів. Крім того, це перший, повністю завершений проект щодо днопоглиблення в українському порту, виконаний на 100% іноземним підрядником. І це перший проект, який було реалізовано з випередженням всіх можливих термінів», — зазначив керівник АМПУ Райвіс Вецкаганс.
Стороною договору з боку АМПУ стала Южненська філія, яка впродовж всього процесу робіт здійснювала оперативний контроль та координацію виконання зобов’язань китайською компанією CHEC. Договір на виконання робіт було укладено 18 травня 2017 року, а вже 4 липня 2017 року в акваторію морського порту «Южний» на борту судна Eagle прибула перша партія днопоглиблювальної техніки компанії China Harbour Engineering Сompany Ltd. 20 липня 2017 року проект стартував у повному обсязі – над його реалізацією працювали одразу чотири земкаравани: Darun 27, MP-26, Jinhangjun 407 та Darun 36.
«Сьогодні всі ми зробили набагато більше, ніж просто завершили складний етап великого проекту. Ми спростували існуючу думку, що з державою Україна не можна мати ніяких справ, тому що вона не виконує своїх зобов’язань. Ми демонструємо бізнесу всього світу, що в нашій країні є надійні партнери, з якими можна працювати», — підкреслив співвласник компанії MV Cargo Андрій Ставніцер.
Довідка
Будівництво сучасного зернового терміналу в порту «Южний» — найбільший інвестиційний проект України загальною вартістю 150 млн доларів.
Зерновий термінал потужністю 5 млн тонн на рік — спільний проект найбільшої американської продовольчої корпорації Cargill і українського стивідорного оператора MV Cargо. У будівництві також беруть участь ЄБРР і МФК — загальна сума кредитів від цих організацій складе 74 млн доларів.
Реалізація проекту передбачає декілька важливих складових: будівництво наземної частини терміналу, будівництво причалів №№ 23-25, створення акваторії і підхідного каналу до нового терміналу.
У 2016 році між Cargill, MV Cargo і АМПУ був підписаний тристоронній меморандум про те, що Адміністрація морських портів виконає днопоглиблювальні роботи в рамках реалізації першого етапу проекту в обсязі 4,4 млн куб. м. Виконавець днопоглиблювальних робіт, обраний за процедурою відкритих торгів у Prozorro – китайська компанія China Harbour Engineering Company Ltd (CHEC).