Мінекономіки пропонує звільнити від акцизного збору натуральні вина

26 октября, 2020

Мінекономіки пропонує позбавити від акцизних зборів малі виноробні, де виготовляється натуральне вино. Про це йдеться у пояснювальній записці до проєкту закону, опублікованому на сайті відомства.

Малі виробники виноробної продукції в Україні стикаються сьогодні із необґрунтованими складнощами, які полягають у невиправданому обмеженні використання лише власно вирощеного винограду та площі виноградників і це з огляду на те, що виноград є досить чутливою культурою і нерідко господарства стикаються з неврожаями та іншими негараздами.

Виробникам також необхідно щомісячно подавати звітність, яка не несе жодного податкового навантаження, а є по-суті статистичною, однак процеси пов’язані з її заповненням та поданням є невиправдано довгими та складними, на чому регулярно наголошують представники галузі.

Абсурдним за своєю суттю є той факт, коли ставка акцизу становить 0,01 гривню за літр, а акцизна марка натомість коштує 0,19 гривень. Для порівняння, для товарів пивної продукції відсутня вимога нанесення акцизної марки, — йдеться у пояснювальній записці.

У країнах ЄС вина виноградні натуральні не підлягають маркуванню марками акцизного податку і самі вина відносяться до групи харчових продуктів, а не до алкогольних напоїв. Використання марки акцизного податку на вітчизняні столові вина, вартість якої у 19 разів перевищує вартість самого податку, щонайменше викликає подив.

Наступною проблемою є застарілість національних стандартів щодо розливу виноробної продукції у виключно скляну тару, в той час коли передові країни-виробники вин дозволяють розлив у металеві банки із харчового алюмінію.

Під час розпаювання земель сільськогосподарського призначення значна частка населення отримала паї в розмірах менше 2 га. Водночас статтею 121 Земельного кодексу України встановлено право громадян України на отримання земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства в розмірі до 2 га. Враховуючи вказане, значна частка громадян України не має можливості зареєструватися як сімейне фермерське господарство, оскільки має у власності менше 2 га землі.

Так, за інформацією Держгеокадастру України середній земельний пай в Україні становить 1,05 гектара.

Внесення запропонованих законопроєктом змін створить правові, економічні та соціальні передумови виходу в організований ринок громадян України, які мають земельні ділянки менше 2 га, шляхом реєстрації їх як сімейні фермерські господарства.

З метою усунення правової колізії та надання можливості сімейним фермерським господарствам залучати найманих працівників до сезонних робіт, пропонується внести зміни до Податкового кодексу України (далі – ПКУ).

Так, статтями 1 та 27 Закону України «Про фермерське господарство» передбачено, що сімейні фермерські господарства можуть залучати для виконання сезонних та окремих робіт, які безпосередньо пов’язані з діяльністю господарства і потребують спеціальних знань чи навичок, інших громадян за трудовим договором (контрактом).

Втім, відповідно до підпункту б підпункту 4 пункту 291.4 статті 291 ПКУ однією з умов перебування на спрощеній системі оподаткування для фізичних осіб – підприємців платників єдиного податку 4 групи є невикористання праці найманих працівників.

З метою усунення правової колізії та надання можливості сімейним фермерським господарствам залучати кваліфікованих  найманих працівників (тимчасово) до сезонних робіт, вузькопрофільних фахівців (зокрема механізатор, агроном, зоотехнік тощо) пропонується доповнити Закон України «Про фермерське господарство» нормами щодо обмеження кількості найманих працівників – 10 особами.

Тому наразі такі важливі сфери як сімейні фермерські господарства та малі виробництва виноробної продукції належним чином не врегульовані.

Враховуючи необхідність оновлення законодавства щодо виробництва натуральних вин без додання спирту, державного регулювання у сферах  сімейного фермерського господарства та малого виробництва виноробної продукції із урахуванням вимог вітчизняних виробників та європейського законодавства, Мінекономіки, впроваджуючи практики регулювання виробництва виноробної продукції провідних виноградарсько-виноробних країн світу, пропонує врегулювати ці питання шляхом внесення змін до ряду законодавчих актів у сфері вирощування винограду , виробництва та обігу натуральних вин без додання спирту.

Проєктом Закону пропонується внести зміни до ряду законодавчих актів, зокрема:

  • виключити з підакцизних товарів звичайні (неігристі) вина, сусло виноградне, зброджені напої, фактична міцність яких вища за 1,2 відсотка об’ємних одиниць етилового спирту, але не вища за 15 відсотків об’ємних одиниць етилового спирту, за умови що етиловий спирт, який міститься у готовому продукті, має повністю ферментне (ендогенне) походження;
  • регулювання виробництва та обігу вин натуральних без додання спирту у зв’язку із виключенням їх з підакцизних товарів;
  • зняти обмеження для малих виробництв виноробної продукції щодо використання у виробництві придбаних плодів, ягід, винограду, меду;
  • дозволити розлив виноробної продукції, зброджених напоїв, одержаних виключно в результаті природнього (натурального) бродіння фруктових, ягідних та фруктово-ягідних соків, з вмістом спирту не більше 8,5 відсотка об’ємних одиниць у металеві банки із харчового алюмінію;
  • встановити, що звіт про обсяги виробництва та/або обігу (в тому числі імпорту та експорту) спирту, алкогольних напоїв подається малими виробництвами виноробної продукції щорічно, замість щомісячної звітності;
  • зняти обмеження щодо надання державної підтримки малим виробництвам виноробної продукції, як суб’єктам малого і середнього підприємництва;
  • залучення сімейними фермерськими господарствами кваліфікованих найманих працівників (тимчасово) до сезонних робіт, вузькопрофільних фахівців (зокрема механізатор, агроном, зоотехнік тощо).

Реалізація проєкту Закону матиме позитивний вплив на ключові інтереси заінтересованих сторін, зокрема дасть змогу:

  • виключити з підакцизних товарів вина натуральні без додання спирту та відповідно не маркувати марками акцизного податку такі вина;
  • використовувати малим виробництвам виноробної продукції у виробництві придбані плоди, ягоди, виноград, мед;
  • розлив виноробної продукції, зброджених напоїв, одержаних виключно в результаті природнього (натурального) бродіння фруктових, ягідних та фруктово-ягідних соків, з вмістом спирту не більше 8,5 відсотка об’ємних одиниць, у металеві банки із харчового алюмінію;
  • встановити подання щорічної звітності малими виробництвами виноробної продукції про обсяги виробництва та/або обігу (в тому числі імпорту та експорту) спирту, алкогольних напоїв;
  • зняти обмеження щодо надання державної підтримки малим виробництвам виноробної продукції, як суб’єктам малого і середнього підприємництва;
  • залучення сімейними фермерськими господарствами кваліфікованих  найманих працівників (тимчасово) до сезонних робіт, вузькопрофільних фахівців (зокрема механізатор, агроном, зоотехнік тощо).

Прогноз впливу:

Прийняття проєкту Закону сприятиме:

  • збільшенню виробництва вин натуральних без додання спирту суб’єктами господарювання усіх форм власності;
  • створенню умов для збільшення обсягів виробництва та розширення асортименту якісної виноробної продукції місцевості;
  • вдосконаленню нормативно-правового врегулювання питань виробництва вин натуральних без додання спирту, звітності малими виробництвами виноробної продукції, розливу виноробної продукції у тару, державної підтримки малим виробництвам виноробної продукції, залучення сімейними фермерськими господарствами кваліфікованих найманих працівників (тимчасово) до сезонних робіт, вузькопрофільних фахівців (зокрема механізатор, агроном, зоотехнік тощо).

Новости по теме

| | | |