Обсяги транспортних перевезень агропродукції у І половині 2020 року суттєво скоротилися – експерт

15 октября, 2020

За результатами досліджень науковців Інституту аграрної економіки, обсяги перевезень сільськогосподарської продукції у І півріччі 2020 року порівняно з січнем-червнем 2019 року суттєво знизилися. Про це заявив старший науковий співробітник відділу інвестиційного та матеріально-технічного забезпечення Національного наукового центру «Інститут аграрної економіки» к.е.н. Ярослав Навроцький.

За його словами, обсяги перевезення зернових та продуктів помелу – єдиного універсального агропродукту, який перевозиться всіма видами транспорту у значних обсягах – зменшилися за цей період на 19,9%.

При цьому обсяги перевезення зерна і продуктів перемелу найбільш затребуваним в Україні залізничним транспортом у січні-липні 2020 року знизилися на 7,5 % проти відповідного періоду 2019 року: зі 181,9 млн тонн – до 168,3 млн тонн. Протягом останніх десяти років більш високий рівень падіння (-18,6%) спостерігався лише у кризовому 2015 році.

«Нестабільною була ситуація у системі перевезень автомобільним транспортом, що здійснюються підприємствами», зауважив експерт.

Обсяги перевезення зернових зменшилися на 18,8 %. Якщо у І півріччі 2019 року автотранспортом було перевезено 7219,8 тис. тонн цього виду агропродукції, то у І півріччі 2020 року – лише 5861,0 тис. тонн.

Ще більший (-18,9 %) спад спостерігається в автоперевезеннях сирого коров’ячого, овечого й козячого молока, констатував Ярослав Навроцький. Їх обсяги зменшилися з 243,2 тис. т у січні-червні 2019 року – до 197,3 тис. тонн у І півріччі цього року.

Водночас обсяги перевезення живих тварин, свіжих овочів та фруктів зросли. Зокрема, за шість місяців 2020 року автомобільним транспортом перевезено 12,0 тис. тонн картоплі – на 15,7% більше, ніж у січні-червні минулого року.

При цьому обсяги перевезення картоплі у міжнародному сполученні збільшилися у 14,2 разу: з 0,46 тис. тонн торік у І півріччі – до 6,55 тис. тонн за І півріччя 2020 року. У цілому за січень-червень цього року усіма видами транспорту в Україну було ввезено 232 тис. тонн картоплі, а експортовано – лише 1312 тонн. Оскільки ціни на картоплю у 2020 році зросли з мінімальної ціни 12,8 грн в лютому до максимальної ціни 16,60 грн в червні, внаслідок ввезення більш дешевої імпортної картоплі ціна вирівнялася і поступово почала спадати за рахунок урожаю вітчизняної картоплі.

Морським транспортом перевезено лише 790,4 тис. тонн сільськогосподарської продукції, що на 17,3% менше ніж за відповідний період 2019 року. При експорті пшениці та суміші пшениці та жита у 5,6 млн тонн вітчизняний морський транспорт було задіяно у перевезенні за кордон лише 10,5 тис. тонн збіжжя. Загалом усіма видами транспорту було перевезено 114,4 тис. тонн зерна, що на 56,9% менше, ніж за шість місяців минулого року.

Зменшення обсягів перевезення зернових, як пояснив Навроцький, спричинено кількома факторами.

По-перше, на перевезення збіжжя автомобільним транспортом, особливо за кордон, вплинули карантинні заходи, запроваджені у зв’язку з пандемією COVID-19.

По-друге, зменшення наявності зернових і зернобобових, які забезпечують найбільші транспортні потоки серед агропродукції. Станом на 1 липня 2020 року кількість зерна на підприємствах склала на 48,9 % менше у порівнянні з аналогічним періодом 2019 року.

Найближчим часом на скорочення обсягу перевезень автомобільним транспортом будуть впливати і карантинні заходи, і зменшення на 7-10 млн т урожаю 2020-2021 маркетингового року, спрогнозував Навроцький.

«У 2021 році негативний вплив на обсяги перевезень усіма видами транспорту може виникнути внаслідок скорочення виробництва агропродукції внаслідок переходу земель сільськогосподарського призначення від одних власників до інших», – вважає науковець.

В подальшому посилюватиметься вплив зміни клімату, що може спричинити зменшення врожаю та вимагатиме оптимізації технологій у ситуації, що швидко змінюється.

Залишається загроза з боку пандемії коронавірусу, що негативно впливатиме на автоперевезення в цілому, і на перевезення аграрної продукції зокрема.

При збалансованому підході держави до означених проблем, збільшенні інвестицій у будівництво та модернізацію інфраструктури, а також у розвиток власного торгівельного флоту ситуація поступово вирівняється і аграрне виробництво та обслуговуюча його транспортна система будуть працювати в оптимальному режимі, підсумував Ярослав Навроцький.

Новости по теме

| |