Українські садівники можуть втратити ринки збуту яблук і репутацію

16 октября, 2019

Україна за два роки змогла наростити експорт свіжого яблука до рекордних обсягів, але в сезоні 2019/20 років може все це втратити, та ще й втратити репутацію надійного партнера. Про це пише в блозі на east-fruit.com Андрій Ярмак, економіст інвестиційного центру Продовольчої і сільськогосподарської організації ООН (ФАО).

«Те, як ведуть себе зараз багато українських садівникыв, говорить про їх повне нерозуміння функціонування світового ринку свіжих фруктів і своєї ролі в ньому. Зараз на внутрішньому ринку можна оптом продати яблуко середньої якості за 9-11 грн/кг, а преміальне – ще дорожче. Але його не пропонують практично взагалі. У той час як роком раніше в цей же час навіть по 4 грн/кг яблуко продавалося вкрай погано. Відповідно, все якісне яблуко закладено або ж закладається на зберігання, погане продається на внутрішньому ринку, і дуже багато хто вже не вважає важливим думати про експорт і підтримувати напрацьовані раніше зв’язки, очікуючи, що зможуть продати подорожче навіть на внутрішньому ринку або експортувати, коли ціна на світовому ринку зросте», – пише Ярмак.

Оскільки фруктовий бізнес створюється на десятки років, як мінімум, такий короткостроковий горизонт прийняття рішень є нелогічним.

«Багато людей кажуть, що вони почнуть продавати, коли ціни в ЄС і на Близькому Сході зростуть. Але чи виростуть вони? Адже виробництво яблука знизилося, переважно, в Польщі, та й то в категорії яблука, яке і так мало експортувалося, а йшло, головним чином на переробку та внутрішній ринок. А ось ключові експортери якісного яблука Європи не показали істотного зниження обсягів виробництва. Крім того, Сербія і Молдова на двох експортують до 400 тис. тонн яблука в рік. Це у 6-7 разів більше, ніж весь український експорт в рекордний сезон. І там урожай яблука в цьому році цілком хороший, в Молдові зібрали навіть більше, ніж у минулому, теж рекордному сезоні. Молдова і Сербія зараз починають активно шукати альтернативні Росії ринки збуту, дивлячись на те, де і як їх шукала Україна. Враховуючи, що українські садівники ігнорують запити покупців, серби і молдавани вже починають відбирати клієнтів у України», – підкреслює експерт.

Він вважає, що коли українські садівники відкриють сховища з якісним яблуком і захочуть ініціювати експорт, то інтерес до їх яблук може виявитися нижче їх сьогоднішніх очікувань.

«Чи зможе спожити внутрішній ринок все вироблене яблуко і заплатити за нього адекватну ціну? В принципі такий варіант не виключений, якщо розтягнути продажі до кінця липня, і якщо припустити, що споживання буде залишатися високим весь цей час. Однак не варто забувати, що порівняно висока ціна на яблуко буде негативно впливати на споживання, тому експортувати яблуко все-таки доведеться. Тим більше, що за преміальне яблуко можна отримати більш високу ціну і повернути ПДВ. Звичайно, іноземні покупці від українського яблука зовсім не відмовляться, але, при наявності альтернатив, враховуючи малі розміри кожного окремого постачальника і відношення до торгівлі, вони точно будуть тиснути на ціну», – зазначає Ярмак.

Експерт наголошує, що системна робота з експорту яблука і будь-якого іншого товару, передбачає ефективні комунікації і вибудовування довгострокових відносин із партнером-покупцем. Репутація постачальника завжди конвертується в більш високу ціну. А на позитивній різниці в ціні завжди можна заробити більше, ніж навіть потенційно заощадити на витратах.

«Поки ж системним експортом яблука в Україні займаються поодинокі компанії. Вони не женуться за миттєвою вигодою, а просто заробляють гроші, тому що вирощуючи яблуко преміальної якості для експорту в країни з високим рівнем ціни, дуже складно отримати збиток», — додає Ярмак.

Новости по теме

| | | | | | |