«Укрзалізниця» і Асоціація фермерів і приватних землевласників України (АФЗУ) провели зустріч, в ході якої обговорили ініціативу «Укрзалізниці» стати оператором зернових вантажів. Асоціація запропонувала розглянути можливість і доцільність побудови пристанційних елеваторів і портових терміналів на принципах державно-приватного партнерства. Про це повідомила прес-служба «Укрзалізниці».
«Нашою ініціативою зацікавилася АФЗУ та звернулася з проханням стати їхніми трейдерами й експедиторами в експорті своєї продукції. Фактично забезпечувати логістику та продаж їхнього врожаю. Об’єднання невеликих партій цих вантажів дозволить малим фермерам залишитися на ринку та отримувати справедливу вартість своєї продукції, дасть можливість бути конкурентними, оновлювати та розвивати свою матеріально-технічну базу, започатковувати та розвивати більш глибоку переробку. Відповідно, нарощувати експортний потенціал країни. Для Укрзалізниці це збільшення валютної виручки та доходів у іноземній валюті, що дозволить знизити валютні ризики за вже наявним кредитним портфелем та бути привабливішими для залучень на зовнішніх ринках ресурсів, які необхідні для інвестицій в інфраструктуру. Отже, якщо брати ланцюжок «фермер—Укрзалізниця—держава», можна отримати win-win-win. Тобто виграють усі стейкхолдери цього бізнес-процесу», — розповів директора з розвитку бізнесу АТ «Укрзалізниця» Рязанцев.
Крім того, він зазначив, що вже сьогодні вивезти весь зібраний упродовж пікового місяця врожай, як цього хочуть трейдери, Укрзалізниця не зможе, адже перевезення мають бути розплановані рівномірно:
«Фізично перевізник у пікові періоди не зможе вивезти весь урожай за місяць. Ми повинні зробити таким чином, щоб везти 12 місяців на рік. Потрібно рівномірно використовувати вагонний парк. Адже маємо провальні місяці за зерновозами, коли вони взагалі не використовуються або застосовуються для перевезення інших вантажів», — стверджує Рязанцев.
АФЗУ пропонує УЗ, базуючися на передовому досвіді США, розглянути можливість і доцільність побудови пристанційних елеваторів і припортових терміналів на принципах державно-приватного партнерства для покращення перевізного процесу та максимізації доходу від продажу сільгосппродукції. На думку асоціації, це на 10 % збільшить обсяг експорту зернових.
«А це приблизно $ 700—800 млн на рік додаткових валютних надходжень, які дуже важливі для держави та її макроекономічних показників», — зазначає директора з розвитку бізнесу АТ «Укрзалізниця».
Рязанцев також додав, що даний ринок сьогодні ще не монополізований, але він близький до того, щоб бути розподіленим між кількома гравцями. Досвід розвинених країн при цьому свідчить про необхідність функціонування сегменту фермерів для повноцінного конкурентного середовища та економічної безпеки держави.
«Наразі аналізуємо обсяги ринку, його зацікавленість у співпраці з Укрзалізницею. Це буде вигідно для компанії, але ми хочемо побачити реальний попит. Багато дрібних виробників також бачать у цьому свою перспективу. І для Укрзалізниці цей напрям бізнесу може стати дуже цікавим. Нам варто розвивати додаткові види бізнесу. Критичні ж зауваження від окремих учасників цього ринку говорять про те, що вони бояться конкуренції та справедливого ціноутворення для фермерів, які сьогодні не мають альтернативи та продають свій урожай з мізерною рентабельністю. А всі доходи отримують посередники, які ні копійки не вклали й не будуть вкладати ані в інфраструктуру, ані в обробку землі. Ми ж щороку нарощуємо інвестиції. Переконаний, що перед ринком з таким рівнем дохідності та обсягами виручки нам варто схилитися, як нормальній корпорації. Нічого особистого, лише бізнес», — резюмував Рязанцев.