Україна майже на чверть збільшила експорт агропродукції – Інститут аграрної економіки

13 мая, 2019

Характерною рисою І кварталу 2019 року стало збільшення обсягів експорту цілої низки сільгосппродукції. Про це повідомляють у Національному науковому центрі «Інститут аграрної економіки».

За січень-березень цього року у порівнянні з відповідним періодом 2018 року у натуральних обсягах помітно виріс експорт зерна – до 14,0 млн т (+41%), м’яса та субпродуктів – до 112 тис. т (+31%), олії – до 1,8 млн т (+21%), залишків і відходів – до 1,9 млн т (+19%). Зберігається тенденція збільшення поставок за кордон м’яса птиці – до 104 тис. т (+39%).

Загалом, за даними Державної служби статистики України, експорт агропродовольчої продукції у січні-березні 2019 року склав $5,4 млрд, що на $1,0 млрд (+22,5%) перевищило відповідний показник I кварталу 2018 року, зазначає заступник директора Інституту, член-кореспондент НААН Микола Пугачов.

При цьому у загальній структурі вітчизняного експорту частка сільськогосподарської продукції склала близько 44%.

Основними ринками збуту для вітчизняних експортерів є два регіони – країни Азії та Європейського Союзу.

Позицію основного імпортера вітчизняної агропродукції вже кілька років поспіль утримують азійські країни. За січень-березень 2019 року вони закупили українського продовольства на $2,2 млрд, зазначив експерт. Частка Азії за цей період склала 41% від загального експорту аграрної продукції.

Понад третину вітчизняного експорту сільгосппродукції – 35% – припадає на країни Європейського Союзу. За І квартал цього року вони закупили українського продовольства майже на 1,9 млрд дол. США.

Порівняно меншим виявився експорт до африканського континенту ($827 млн) та держав СНД ($340 млн).

Названі географічні регіони акумулюють понад 97% вартості продажів за кордон української аграрної продукції.

За результатами І кварталу 2019 року рейтинг країн – імпортерів вітчизняної агропродукції традиційно очолила Індія, яка закупила українського продовольства на $532 млн.

На другому місці – Єгипет, який закупив в Україні сільгосппродукції на $464 млн.

Значну виручку українські експортери отримали також з Китаю ($405 млн), Туреччини ($397 млн), Нідерландів ($379 млн), Іспанії ($342 млн), Італії ($215 млн), Польщі ($178 млн), Білорусі ($158 млн) та Німеччини ($157 млн).

Ці топ-10 країн закупили в України майже 60% всієї експортованої  сільськогосподарської продукції.

Визначальними позиціями у товарній структурі вітчизняного агропродовольчого експорту залишаються зернові культури ($2444 млн), олія ($1199 млн), залишки і відходи харчової промисловості ($419  млн), насіння олійних ($363 млн) і м’ясопродукти ($172 млн).

Найбільші частки у загальній вартості закупівель українського зерна мають Єгипет (15,7%), Китай (9,9%), Іспанія (9,8%), Нідерланди (8,5%) та Туреччина (7,0%). Спільно з Італією (4,8%), Тунісом (3,9%), Ізраїлем (3,6%), Німеччиною та Ірландією (по 3,2%) ці країни забезпечили вітчизняним експортерам близько 70% грошових обсягів українського експорту цієї групи продукції.

Олійне насіння та плоди користувались найбільшим попитом у Туреччині (30,3%), Єгипті (10,5%), Німеччині (10,4%), Білорусі (9,8%), Португалії (6,3%), Польщі (5,3%) та Греції (4,7%). На ці країни припадає понад 3/4 вартості вітчизняного експорту олійних культур.

Серед жирів та олій головним експортним товаром України виступає соняшникова олія. Домінуючим покупцем жирів і олій українського виробництва традиційно виступає Індія з часткою 42,2%. Решта основних країн-імпортерів – Китай (9,4%), Нідерланди (8,4%), Іспанія (5,9%), Італія (5,8%) та Ірак (5,2%) – помітно відстають від неї. За результатами І кварталу 2019 року спільна частка цих країн склала 77% у загальній вартості експорту товарів цієї групи.

Основними ринками збуту для українського м’яса є Саудівська Аравія (23,3%), Нідерланди (14,2%), Словаччина (8,2%), Азербайджан (5,0%), Білорусь (4,9%) та Німеччина (4,5%). Сукупно вони закупили 60% вітчизняної м’ясопродукції. Незважаючи на збільшення експорту м’яса птиці, середня ціна його реалізації дещо знизилась – до $1418/т (-5%).

Залишків і відходів у І кварталі 2019 року найбільше закуповували Туреччина (17,2%), Білорусь (12,0%), Польща (10,4%), Китай (8,7%), Нідерланди (8,0%), Франція (6,1%), Марокко (5,2%) та Саудівська Аравія (5,0%). Ці країни акумулювали близько 73% вартості українського експорту продукції даної групи.

Новости по теме

| | | |