Цей рік відзначився дуже низькою ціною на малину. Окрім того, він був переломним для Польщі, яка є величезним виробником ягід. Багато експертів відзначають, що з кожним роком Польща втрачає своє лідерство у виробництві ягідної продукції, а Україна навпаки може вирватись вперед. Але яка ж продукція цікава європейським переробникам? Про це розказав директор ТОВ «Беррі Трейд» Андрій Галяс під час круглого столу «Ринок плодоовочевої продукції. Аналіз та перспективи 2019», який проходив за організацією Українського проекту бізнес-розвитку плодоовочівництва (UHBDP) та БФ «ЛАСКА».
Експерт зазначив, що цей рік для Польщі був дуже переломним. Оскільки через хороші погодні умови, збільшення площ під деякими культурами врожай ягід було великим, а ціна відповідно досить низька. Це призвело до того, що ягоду не було кому збирати. Зважаючи на це, експерти кажуть, що Польща йде до свого «ягідного заходу». А Україна навпаки стає цікавою для європейських переробників. Адже в Україні є земля, робоча сила та нижча собівартість.
«Споживання ягід в Європі зростає кожен рік на 3-5%. Тобто потреба буде, а звідки брати – немає. В Україні є доступна хороша земля і робоча сила, менша собівартість вирощування, відповідно воно завжди буде цікавіше в експорті і для нас, і для покупців, тому що ціна буде на якусь долю нижче. І це призводить до того, що для нас це ніша, яку ми можемо заповнити у постачанні ягід», – говорить Андрій Галяс.
Галяс стверджує, що найбільш затребуваними культивованими ягодами на переробку для Європи є полуниця та малина. Що стосується лохини, то вона є абсолютно не цікавою ринку переробки, а ось лісова чорниця навпаки.
«Лохина абсолютно не цікавить ринок переробки. Тому що там немає кольору, а переробка любить колір. Задаючи питання європейцям про те, щоб вони хотіли отримувати від України культивоване, вони кажуть: «Ваше – це малина і полуниця». Цього року також дуже цікавою для них була лісова ожина (не культивована), тому що культивовану вони дуже багато беруть з Сербії. Це зумовлювалось тим, що цього року був не дуже врожайний рік на неї і відповідно висока ціна і попит», – каже Галяс.
Також він пояснив великий попит на полуницю та малину тим, що це королеви ягід, які найбільше йдуть на переробку. А полуниця взагалі вважається базою для багатьох продуктів переробки, так як яблуко в соках.
Окрім цього, Галяв відмітив, що для європейського ринку цікавими є баштанні культури, такі як диня та кавун.
Експерт наголосив, що для Європи також важливі відповідність ягоди стандартам Global G.A.P. і HACCP та великі партії поставок.
«Європа хоче великі об’єми: для них 1000 тонн – це є нічого. І наша задача – це покращення ефективності і врожайності. Нам потрібно оптимізовувати процеси та підвищувати врожайність», – додає Андрій Галяс.