Рекордно низькі ціни на ягоди в 2018 р., швидше за все, приведуть до зниження обсягів виробництва багатьох основних ягід вже у наступному році. Таку думку у своєму блозі на east-fruit висловив Андрій Ярмак, економіст інвестиційного відділу ФАО.
«В даний час ягоди — це самий динамічно зростаючий сегмент світового ринку фруктів», – зазначає експерт.
Імовірно, за його прогнозами, зросте тільки виробництво лохини. А виробництво малини і суниці садової може знизитися. Це пояснюється тим, що споживання малини, лохини і ожини в ЄС зростає в 3-4 рази швидше, ніж споживання суниці садової. Найбільші ж перспективи по лохині, адже якість ягоди дуже висока, і доступна вона круглий рік.
«Лохина – це ягода з найбільшим потенціалом. Однак і її виробництво зростає швидше, ніж виробництво інших ягід. А значить і ціни на неї, швидше за все, теж будуть досить помітно знижуватися в найближчі 4-5 років. На думку багатьох експертів, ще 3-4 роки маржа на голубиці дозволятиме залишатися на ринку навіть не найефективнішим виробникам. Однак потім ціни впадуть до рівня, коли потрібно буде показувати серйозні результати по ефективності, щоб продовжувати заробляти гроші. Тобто за прогнозами, такий час настане в 2021-2023 роках», – пише Ямак.
Експер говорить, що виробництво ожини, швидше за все, збільшиться незначно. Оскільки інтерес до ягоди продовжує зростати, хоча на її ціни тисне малина. А ось однозначним антилідером Ярмак називає чорну смородину.
«З ягід «другого ешелону»: смородина чорна – однозначний антилідер – практично повсюдно ціни на неї сильно впали, і, я думаю, що багато хто буде позбавлятися від плантацій цієї ягоди, не тільки в Україні», – наголошує експер ФАО.
І це при тому, що в Україні 40% всіх площ ягідних плантацій, згідно з даними офіційної статистики, засаджені саме смородиною. Ця ягода була фаворитом серед садівників ще в 2010-2013 роках. Тоді активно закладалися промислові насадження. Але в бізнес зайшло чимало непрофесіоналів, які згодом розчарувалися своїми результатами.
Смородина червона поки тримається, але цінами на неї фермери теж не дуже задоволені. Агрус – культура, яка, начебто, відроджується, але залишається як і раніше непомітною на тлі інших основних ягід, пояснює експерт.
А ось з жимолостю – повна катастрофа, вважає представник ФАО. Виробництво швидко зростає і в Польщі, і в Україні, а що з нею робити – ніхто не знає.
«Навіть продавати легально в ЄС її складно, бо жимолость не відноситься до харчових продуктів. І навіть якщо це питання буде вирішено, потрібно буде вкласти чимало коштів у просування її споживання», – вважає Ярмак.
За оцінками учасників ринку, в Україні жимолостю засаджено приблизно 120 га. При цьому приблизно половина комерційного виробництва зосереджена в руках трьох господарств.