Чому можуть повчитисть арарії півдня України у виноградарів США?

26 августа, 2018

Нещодавно в інтернет-виданнях з’явилася інформація про те, що в південних областях України викорчують більше 1 тисячі гектарів виноградних насаджень через низьку рентабельність. Мало того, що виноградарям доводиться збувати свою продукцію за заниженою вартістю не перший рік, так ще й проблема куди збувати цю продукцію є не менш актуальною. А як це питання вирішують іноземні колеги – виноградарі? Можливо їх досвід допоможе вирішити проблему рентабельності виноградарства і на півдні України?

Для прикладу можна розглянути таку країну, як США, де, за даними національної асоціації американських виноробів (The National Association of American Wineries), майже 25000 ферм вирощують виноград. Під виноградні насадження в цій країні зайнято майже 1 мільйон акрів (приблизно 440000 гектарів). Виноградні плантації оцінені приблизно в 5 млрд. доларів, 90% американського вина виробляється в Каліфорнії, Вашингтоні та Орегоні. Виноградарство Америки є високорентабельною галуззю. Одною з причин є те, що один і той же сорт винограду ніколи не затримується на магазинних прилавках. Фермери продають товар разом і у великій кількості. Для прикладу, на цьому тижні жителі міста вживають виноград, який віддав на реалізацію один фермер, а на наступному тижні в продаж надійде вже виноград іншого фермера.

До речі, за сортами в США виноград практично ніколи не класифікують. Тобто виноград у магазинах класифікують за кольорами: червоний, зелений та за відтінками. Наприклад, виноград з відтінком фіолетового або білого. На упаковці також пишуть тільки те, що виноград, наприклад, столовий, високої якості, органічний або ні, з кісточками, або без них та штат-виробник. Відбувається це тому, що в США культивується біля 3000 сортів винограду, але всі вони дуже схожі між собою. До того ж в різних штатах один і той же сорт може мати різну назву. Кожен фермер, який займається вирощуванням винограду має невеличкі магазини, або принаймні один магазин при фермерському господарстві, де бажаючі можуть придбати виноград саме цього фермера і саме того сорту, якого забажається.

Не обділені виноградарі, та й взагалі, фермери турботою держави, що для тих і інших є взаємовигідною співпрацею. Щорічно з бюджету Міністерства сільського господарства США виділяється 400 млн. доларів на рослинницькі програми у галузі виноградарства, а також на дослідження винограду, яке іде у багатьох напрямках. Як відомо перевиробництво продукції тягне за собою зниження цін на цю продукцію. Щоб такого не відбулося, уряд заохочує фермерів обмежувати кількість земель, призначених для вирощування. Ті, хто погоджується законсервувати частину своєї території, отримує спеціальні субсидії. Також, можна отримати фінансову допомогу для оснащення виноградників протиградовими сітками або протидощовими системами, на придбання іншого інноваційного обладнання.

Ще однією характерною особливістю виноградарства США є те, що всі роботи з обробітку ґрунту та культури, включаючи боротьбу з шкідниками та хворобами, повністю механізовані. У штаті Каліфорнія навіть щеплення на філоксеростійкі підщепи роблять за допомогою машинок, що були спеціально розроблені Джекобом, а згодом вдосконалені інженером Еллі. Троє робітників за годину можуть зробити на машинці від 500 до 2000 щеплень. На це обладнання також можна отримати субсидію, або навіть грант. Американці постійно вдосконалюють якість ягід та дуже піклуються про привабливий вид винограду. Для посилення життєвих процесів в гронах частину суцвіть видаляють перед цвітінням, тому грона, що залишаються, виходять великими і красивими.

Ще однією важливою частиною успіху виноградарства США є те, що ця галузь приносить прибуток і в якості агротуристичної. Наприклад, на сайті виноградарів (WGA) було запропоновано зробити систему ліцензування музики більш прозорою і більш зручною для бізнесу в виноробнях, та як винні заводи використовують музику (наживо або іншим чином) в якості маркетингового інструменту для залучення споживачів, що є ключовим аспектом агротуризму і має важливе значення для багатьох бізнес-моделей винзаводів. Виноробством в США не займаються тільки у 4 штатах з 50! Найбільша в світі виноробна зона — долина Верхньої Міссісіпі (Upper Mississippi River valley AVA) — її площа становить 77.000 квадратних кілометрів, що приблизно дорівнює території Чехії. Виробництво якісного вина для американців є не тільки прибутком, але й справжнім змаганням. Так Американський мільярдер, засновник компанії Cypress Semiconductor Ті Джей Роджерс вирішив зайнятися виноробством і стати виробником кращого вина з винограду сорту Піно Нуар в Новому Світі. Для цього він побудував виноробне господарство в одній з трьох гігантських печер на території гірського хребта Санта-Круз в Каліфорнії. Потрібно сказати, що сам Роджерс не професійний виноградар. Свою мрію він втілював не один рік, проїхавши та відвідавши багато господарств для набуття досвіду з вирощування цієї культури та особливостям виробництва вина. На будівництво печер пішли роки і це було дуже складною роботою. Це місце настільки видалено, що для будівництва довелося по частинах завезти та зібрати невеликий цементний завод поряд з печерами, бо той цемент який доставляли, застигав по дорозі. Для виробництва вина Роджерс скопіював виноробний процес, яким він був у 1830 годи в Бургундії. Виноград тиснуть ногами, а ось насосів для перекачування вина в його виноробні немає. Замість цього фермер розумно використовує закони гравітації. Кожна з побудованих печер знаходиться одна над іншою й вино, після процесу ферментації, з верхньої печери перетікає по трубах в бочки у нижню, де процес далі продовжується. Не нехтує фермер й інноваційними технологіями, але все ж стверджує, що давні технології виготовлення вина є найкращими.

Невеличкі ж виноробні ферми частіш за все окрім випуску вин, ще й організовують дегустаційні тури для невеликих груп туристів. Стандартний 30-хвилинний тур включає в себе знайомство з історією виноградника, відвідування й огляд підвалів виноробні, де можна багато чого дізнатися про зберігання вина, огляд та знайомство з процесом виробництва вина. Ну і звичайно, як же без дегустації! Вино, яке сподобалося, можна придбати.

Південь України, який завжди був сприятливим регіоном для виноробної галузі, має давні історичні корені. Нажаль зараз українське виноробство та виноградарство веде битву за виживання та досі має нереалізований потенціал. Надмірна зарегульованість виробництва, спад в економіці, скорочення площ під виноградниками, забюрократизована процедура отримання ліцензій, відсутність суттєвої допомоги з боку держави та тиск місцевої влади, проблеми із землею, низькі ринкові ціни реалізації продукції, жорстка конкуренція з боку іноземних виробників та ще дуже багато проблем сприяє занепаду цієї «золотої» галузі. Але, незважаючи на це, все ж є виноградарі, які всупереч труднощам, продовжують займатися своєю улюбленою справою. І якщо до їх працелюбності додати ще й творчого підходу, можливо й не потрібно буде знищувати виноградні насадження, які можуть принести не тільки прибуток, а й велику насолоду споживачам.

Текст: Євгенія Ткаченко

Новости по теме

| | |